20150227

Var ute och gick med Paj idag. Var sånt pissigt väder och hon var helt blöt så jag orkade inte rida. Gick genom stenumcity och det var ändå rätt mycket trafik på den enda vägen som finns.  Började tänka på hur stor skillnad det är på olika chaufförer. Dom flesta kör verkligen schysst när dom ser att man är ute med häst, saktar ner och kör ut ordentligt i sidan. Andra saktar ner om dom ser att hästen börjar trixa, medans några inte saktar ner alls utan kör förbi/möter en i hög hastighet, gärna med majoriteten av bilen i körfältet närmast mig. Varför man gör så har jag verkligen ingen aning om. Har man bråttom kan man ju ändå inte tappa så mycket på att sakta ner i 50 m för att möta/passera en häst. Skulle det ske en olycka skulle det ju gå rejält med mer tid än vad insaktningen skulle ta.

Mötte alla varianter av bilister på vår promenad idag. Den bästa var nog duden som körde traktor med släp. Vi mötte dom och en bit ifrån blev Pajs lite spänd, körde upp huvudet och tog något trippsteg. Detta måste han sett för han saktade genast in och stannade lite innan vi möttes så vi kunde gå förbi lugnt och sansat. Verkligen trevligt beteende må jag säga! Sen mötte vi ett par andra hjältar som körde på som om dom var ensamma på vägen. Vad dom tänkte på vet jag inte riktigt, men som tur var hade alla dom personbilar och inga större åk som kunde stressa upp en schizofren liten häst. 

Oavsett hur folk kör försöker jag alltid vinka till bilisterna. Dom som kör lugnt försöker jag vinka lite extra glatt åt, hur man nu gör det. Jag tänker lite positiv förstärkning, bra beteende ska belönas med en glad vink. Dom som kör lite mer hysteiskt får en vink mer åt jagserdigallttadetlugnt-hållet. Så dom vet att jag noterat deras körstil. Hur nu det ser ut. Men oavsett får det mig att må lite bättre och då är jag nöjd 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0