20140907

Så var dressyrdebuten avklarad. Är jättenöjd med min fina lilla häst. Började dock med en hel del diskussioner på framridningen om man verkligen ska hoppa och studsa i galoppen och om grejer som står längst kanten verkligen är farliga och värt att kasta sig för. Kände att både hon och jag blev på dåligt humör och tänkte att hela skiten skulle gå jättedåligt. Så istället för att krysta fram något värdelöst släppte jag alla krav jag hade (på mig själv, främst gällande min sits) och tänkte att det helt enkelt får se ut som det gör. Innan vi startade programmet stannade domaren oss och frågade vad jag hade för häst och lite så. Det fick både mig och Pajs att slappna av ännu mer och när vi väl började mönstret kändes det riktigt bra. Dock lyckades jag rida fel och gjorde ett par missar men var ändå nöjd överlag med ritten. Fick ett par byten och en liten spark i ena galoppen men skit samma. Är som sagt nöjd med Paj ändå. Dock har jag väldigt svårt att rida på "det önskade sättet" och sitta som man ska i dressyren, men det spelar inte så stor roll just nu. Fick bra kritik av domaren och hon tyckte Paj verkade vara en trevlig häst, dock lite snabb speciellt i galoppen. Vet att jag hade kunnat rida henne mer än vad jag gjorde, men eftersom framridningen gick sådär tänkte jag att det var bättre att vi tog det lugnt, slappnade av och tog det efter våra förutsättningar. Bättre att komma runt och vara överens och nöjda än att börja bråka inne på banan, och det var verkligen rätt beslut. Var så nöjd när vi gick av banan!


Slutsatsen av dagen är att Paj verkligen har gjort jättestora framsteg under året, det var roligare än jag trodde att rida dressyr, Evve har ett redigt jobb framför sig med att lära mig hur man ska rida och att göra olika saker med sin häst tror jag bara mer och mer på. Det gör både häst och ryttare glad!


Och poängen på ritten då? Ja trots massa ryttarmissar och felridning slutade vi med 61% vilket är klart godkänt i min värld. Var en himla trevlig domare också som kom med bra tips att tänka på för framtiden och gav oss bra kritik och en söt kommentar. Sånt är ju alltid kul




Kommentarer
Postat av: Fia

Man blir gald av att rida pajs oxå :D va kul att de går så bra!

Svar: Att man blir :) Ja det känns så jävla bra att det börjar vända nu!
Linnea

2014-09-08 @ 18:09:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0