20140507

Tänkte på det här med utevistelse för hästar. Igår tog jag ju in mina runt 18 eftersom det var regn, blåst och Paj frös så hon skakade. När vädret vägrade snäppa upp sig fick dom vara inne över natten också, och totalt stod dom inne runt 14 timmar. En helt sjukt lång tid enligt mig. 
Visst hade båda fri tillgång på halm för att kunna få sitt tuggbehov tillfredställt och ha något att göra, men ändå, 14 timmar! I vanliga fall är dom inne 6-8 timmar om dagen och nu när det blev runt det dubbla kände jag mig som en hemsk hästmänniska, men i det här fallet var det ändå det bästa alternativet. Att släppa ut hästarna igen igår när det fortfarande regnade, var kallt och blåste kändes inte som en bra ide. 
 
Hästar är djur med ett stort rörelsebehov. Tyvärr finns det ju dock många som inte riktigt tänker på att en häst är en häst. Man lägger ofta på sina egna känslor på hästen, och tycker man själv att det är tråkigt att vara ute när det är lite halvtaskigt väder, tycker ens häst också det. Det man dock inte tänker på är att hästar faktiskt är gjorda för att röra sig. En häst som äter kan höja sin kroppstemperatur ett par grader, en häst som har ett snölager på ryggen blir inte kall av det, snarare varm då snön isolerar (förutsatt att hästen inte är blöt in på kroppen) och hästar klarar av kyla mycket bättre än värme. Att tänka att hästen kan få sitt rörelsebehov uppfyllt av att gå ut i en liten grusad rasthage 4 timmar om dagen är ett bevis på att man inte vet vad man har för ett slags djur. Att sedan undra varför hästen är het i ridning, krubbiter, är sur och grinig vid hantering, boxvandrar eller vad det nu kan vara tolkar jag som att man inte har förmåga att lägga ihop ett och ett. 
 
Visst, nu säger jag emot mig själv lite eftersom jag höll mina hästar inne igår. Jag hade ju kunnat slänga på Paj ett täcke och ta ut dom igen, men risken att täcket skulle bli genomblött och då kyla henne ännu mer var för stor ansåg jag. Undantag finns ju alltid och jag fick lite dåligt samvete igår när jag inte släppte ut dom på kvällen. Speciellt mot Kajsa som så tydligt visade att hon ville gå ut. Men jag får trösta mig med att dom spenderar majoriteten av sina liv utomhus.
 
 
Så ni som har häst, låt dom gå ute med sällskap
En häst är en häst, ingen robot
 

Kommentarer
Postat av: fia

bra skrivet!! våra kommer ju in varje natt men idag fick de äta lunch inne när de regnade som mest, sen får täcket torka under natten. jag har Tapper o Magi inne ca 10h på natten och det är ändå mycket om jag jämför med måååånga andra, det är heltsjukt va lite hästar får gå ute i hage :(

Svar: Ja som sagt, det finns ju undantag, men man bör ju ändå sträva efter att ha ute hästarna så mycket som möjligt och förstå att bara för att man själv inte gillar blåst, betyder det inte automatiskt att ens häst inte heller gör det...
Linnea

2014-05-07 @ 14:39:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0