20140328

Projektarbetet inlämnat. Känner mig väldigt nöjd (och inte ett dugg förvånad) över slutsatsen. Det som är skrämmande är hur mycket okunskap som tyvärr finns där ute och att folk gör saker "bara för att" utan att ifrågasätta varför eller hur det påverkar. Gäller inte bara westernryttare, och verkligen inte bara när det gäller ridning överlag. Finns så mycket man skulle vilja förmedla, synd bara att jag är så väldigt opedagogisk.. Anyway, min slutsats blev
 

"Att fixera någon del av hästen i tron att det får den att jobba rätt med kroppen, vilket många verkar göra, har istället snarare en motsatt effekt. Muskler och rörelser blir begränsade, och användandet av hjälptyglar kan även vara en källa till smärta och bidra till en sämre välfärd hos hästen. Dock kan det, i fåtal fall, vara motiverat att använda sig av någon form av hjälptygel. Men då bör detta ske, endast under en kortare period och av en mycket erfaren ryttare med stor insikt hur det påverkar hästen, både fysiskt och psykiskt."

 

Har verkligen varit ett av de roligaste arbeten att göra eftersom jag fått in mycket information från westernryttare runt om i Sverige, så tack alla ni som tog er tid att svara på min enkät!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0