20140321

Hur gick det med Paj igår då? Var ju iväg till ridhuset på kvällen. Var hoppning  i stora så det fick bli att rida i lilla, men det gick bra. Omväxling förnöjer. Dock var det ju lite privatlektioner samtidigt så jag fick anpassa mig lite. Jobbade mycket med lösgörande av bogarna för att hon ska få med sig vänster och kunna korta upp höger lite mer. Hon vill gärna inte alltid göra det. Red på volt, vände rätt genom, ut på volt en kvar, rätt igenom, ut på volt en kvart, rätt igenom. Hoppas min sjukt vackra paintbild kan göra det lite lättare att förstå. Viktigt att försöka få vändningarna från och till volten så raka som möjligt så att hästen verkligen får med sig båda bogarna. Jättebra övning för Paj som gärna vill trycka sig lite utåt, och lägga sig lite på innerbog, i speciellt vänstergaloppen.
 
 
 
Så kan man ju trixa till det och vända igen i mitten på volten och byta varv och greja på för att få mer omväxling, (gud vad jag känner mig konstnärlig idag). Tja går ju som sagt att göra lite hur man vill. Är en väldigt trevlig känsla när man känner att hästen verkligen är med en och trampar över och håller in i vändningarna. En kul övning att sitta och såsa runt i när man har bra dagar
 
 
 
När jag lattjat med det här ett tag och kände att hon var med mig galoppjobbade jag lite. Tränade på vad Roy lärde mig när jag red för honom, hur jag ska få henne att jobba rätt med kroppen i stoppen och inte kasta upp huvudet. Och hon gjorde ett par svinbra stop där jag bara satte mig, sänkte handen och bad om stop. Skitkul. Mindre kul (eller ja lite roligt var det faktiskt) var att när jag gjort två byten bara för att kolla att dom satt, började hon spontanbyta till förvänd galopp på volten. Jättefina byten faktiskt, men inte riktigt det jag hade tänkt. Blir som alltid så full i skratt när hon gör såna saker. Kan nog vara ett tecken på att jag fokat lite väl mycket på byten på sista tiden så jag får helt enkelt pausa det lite..
 
Nu ska jag eventuellt göra klart min presentation till tisdag om jag inte väljer att laga mat istället. Känner mig faktiskt hungrig..
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0