20131018

Nästan klar med tentan. Ska ut och longera djuren en sväng innan jag åker till Tezz och går igenom den lite innan inlämning.
 
Så Jehovas alltså..
I somras när dom kom var det en kvinna och hennes man, som satt kvar i bilen hela tiden. Då disskuterade vi ju evolutionen och hur den (eventuellt) gått till. Jag som läst evolutionsbiologi tror ju att det är en mer realistisk förklaring till hur jorden skapats, än hon, som menar på att det är gud. Då lämnade hon broschyrer som fantastiskt nog skulle svara på alla mina frågor om skapelsen, vilket dom dock inte gjorde. Det enda argument som stod var att det var mer troligt att det fanns en intelligent skapare bakom allt än att det skulle uppkommit genom evolution. Tja.
 
Nu kom hon alltså tillbaks, med en annan, äldre kvinna och dom var preppade med biblar och en tidningsartikel från DN. Hon tyckte det var våldsamt konstigt att jag inte börjat tro på skapelseteorin efter att läst broschyrerna dom lämnade sist, hur kunde jag inte bli övertygad liksom?
Hon visade flera citat i bilbeln (som om det skulle vara bevis på något) där olika gubbar sagt olika saker om hur allt gått till. Jag ställde frågan tusen gånger och undrade hur bibeln kan tas som något man kan tro på till 100% när det inte finns några som helst belägg för det, mer än det som står i bibeln. Ingen av tanterna verkade direkt förstå min fråga men eftersom det är så många profetsior som uppfyllts från bibeln, hur kan de då inte vara sant. Det här med tolkningsfrågor och att se resultat man vill är ingen faktor, utan det som står i bibeln har hänt, till punkt och pricka.
 
DN artikeln såg hon däremot som något väldigt starkt att tro på, rubriken var "Evolutionsteorin är ett fuskbygge" skriven av Sture Blomberg som är överläkare och docent. Ja där ser man, en  man att lita på som verkar ha en relevant utbildning när det gäller evolution. Han är ju trots allt läkare, narkosläkare och allt. Han menar på att eftersom man inte hittat fossil av övergångsformer är evolutionsteorin hittepå. Typ. 
Jag försökte förklara för tanterna vad som faktiskt krävs för att ett fossil ska bli ett fossil, men dom tyckte att det var lite onödigt att gå in på detaljer. 
 
Nu fick jag dock chansen att fråga hur det var med dinosaurierna. Sist sa hon att dom gick under och försvann under syndafloden och jag kom aldrig på att fråga varför dom stackrarna inte fick följa med på båten.
"Ja dom kanske var för stora, tänk hur stor båt det skulle behövts då, nästan som Titanic"
Ja, så måste det ju vart! Att jag inte tänkte på det. Hur det var med dom små, vattenlevande och flygande dionsaurierna visste de dock inte.
 
Diskussionen gick vidare och jag fick se bibelcitat som menade på att i tidernas begynnelse var alla vegetarianer. Både djur och människor. Fram till syndafloden då. Efter det brakade helvetet (höhö) lös och folk och djur började äta varandra hejvilt. 
Fossil av diverse olika dinosaurier har dock visat att många hade rätt bra tänder för köttäteri, typ t-rex och raptorer. Kan ju vart det som gjorde att dom inte fick följa med. Att börja äta kött i förtid går ju icket för sig, då blir man utrotad!
 
Men jag tror nog ändå det absolut roligaste den här gången var att, enligt ännu ett bibelcitat, alla som någonsin levt ska få återuppstå och få en ny chans till paradiset när gud bestämmer sig för att rädda oss. Alla så länge man inte råkar leva just under den tid han tycker det gått för långt, och lever på ett sätt som han inte riktigt tycker att man ska, då är man körd. Då kommer även alla gå tillbaks till den ursprungliga vegetariska dieten, djur och människor. 
Min spontana tanke på det var, hur ska vi få plats?
Jorden är ju redan nu rätt bra överbefolkad, och om alla som nånsin levt någonstans, ALLA bara plötsligt skulle ploppa upp tillbaks, skulle det ju också bli rätt tätt med människor. Djuren får tyvärr ingen andra chans, dom är ju inte lika viktiga. 
Jehovas svar på detta;
Överbefolkningen är för alla bor i städer. Uppe i till exempel norrland finns det plats, och öknarna kommer att blomstra.
Umm ok. BefolkningsMÄNGDEN är ju lika stor idag, oavsett om alla bor i samma hus, eller utspritt. 
Shure, norrland är lite luftigt på folk på sina platser, men ska alla återvändare flytta till de norrländska skogarna?
"Nej man kan ju bo i stan också"
Absolut, bra lösning där. Bygg på höjden det funkar, se bara hur det gick för babylons torn. Best building ever!
 
Så var det här med mat. Om alla ska äta vegkost kommer det ju behövas lite mark att odla på. 
"jo men det finns plats, det har dom räknat på"
Vilka? Blev då min naturliga fråga på detta
"Dom i gruppen"
Ahhh dom i gruppen. Känner dom, underbara människor. Då är ju allt som det ska vara. Låt folket återkomma, låt oss skövla den norrländska skogen, bygga högre höghus i städerna, skövla regnskog för att odla, dom i gruppen har ju räknat på att det kommer att finnas plats. Skönt att slippa oroa sig för att det kommer bli mat eller platsbrist. 
Att sen ingen kommer att kunna få barn efter att gud räddar oss gör ju också att oron för överbefolkning är fullständigt obefogad, det kommer inte att ske, det har ju dom i gruppen räknat på.
 
På något sätt kom vi in på det här med att Jehovas var dom enda som tolkade bibeln på rätt sätt. Alla andra tänker fel och det vill man ju inte vara med om. Att kunna förstå att något som känns fel för den ene kan kännas rätt för den andre hade dom lite svårt med. Den något äldre tanten var ytterst säker på att den gud hon trodde på var den enda guden som finns och frågade mig, "om någon har en vedhög, eldar upp allt utom en bit som han täjer en gubbe av och säger att det är en gud, är det en gud då?"
Ja för honom är det ju det tycker jag. Om han hittat något han verkligen tror på, låt han göra det, kul för han liksom.
"Men hur kan den träguden hjälpa honom, den kan ju inte göra något"
Då kände jag mig lite dryg och sa att den kan väl hjälpa honom lika mycket eller lite som din gud kan hjälpa dig. Det fick henne att surna ihop och förstod inte hur jag kunde jämnföra hennes RIKTIGA gud med en trägubbsgud.
 
När Jehovas kände att dom nog inte kunde övertyga mig om att Gud finns gav dom mig två nya broschyrer. Dessa handlade om hur man ska bli av med sitt porrberoende och tre saker man inte kan köpa för pengar, 1 familjesammanhållning 2 trygghet och 3 ett tillfredsställande liv. Fanns även tydliga regler på att när man gift sig bör man snarast säga upp bekantskapen med alla sina vänner av det motsatta könet. Att ha en sådan vän som förstår en och som man kan prata med om vad som hellst är oacceptabelt efter man fått en ring på fingret. Good to know. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0