20131010

Är helt stört trött.Slakteribesök på morgonen. Halva klassen fick åka till Scan här i Skara, andra halvan till Skövde. Jag hamnade i Skövdegruppen vilket var kul. Eller ja kul och kul, men i Skara slaktar dom bara gris, i Skövde både nöt och gris. 
Vi fick se allt från ankomsthallen till stickningen, alltså då man avlivar genom avblodning. Vad som var positivt var att det inte alls var lika slabbigt som jag trodde att det skulle vara för de suger upp och tar tillvara på blodet. Men jag kan ju inte direkt påstå att det var sådär ultramysigt att vara där. Det är helt sjukt vilken produktion det är, verkligen löpandeband-princip. Är än en gång väldigt nöjd med att jag för 14 år sedan slutade äta kött.

Dock har jag inget emot folk som äter kött, men snälla ni, försök att tänka på vad för kött ni äter. Djuren har det så mycket bättre i Sverige än i de flesta andra länder i Europa och världen. Även slakten går så mycket mer humant till med mindre lidande för djuren i och med att det är lagstadgat att inget djur får avlivas utan bedövning här. Många djurhållare och slakterier ligger dock i riskzonen att vara tvungna att lägga ner och om det fortsätter i samma takt som tidigare finns det inga slakterier kvar i Sverige om 10 år! Jag vet att det är lite dyrare med svenska produkter, men snälla, för allas och speciellt djurens skull, köp svenskt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0