20131008



 
Åkte till ridhuset. Det var helt tom när jag kom dit, sjukt skönt. Efter en liten stund kom det ett par kids med en söt liten ponny som lallade runt. Efter ytterligare en stund kom det in en tant med sitt 3 åriga halvblod. Höll själv på att galoppjobba och träna styrning med benen, (en av övningnarna George gjorde i söndags) vilket gjorde att jag använde i princip  hela ridhuset, långsidorna och en volt på varje kortsida.
Tanten började med att säga, på kanske inte det trevligaste stättet, att jag absolut inte fick galoppera mot hennes häst i full fart (?) för det var en treåring. Öh ok, brukar jag aldrig göra oavsett vad det är för en häst sa jag. Hon förklarade vidare att hästen skulle bli så stressad om jag galopperade mot den, än en gång, i full fart så det fick jag verkligen inte göra. Jag upprepade att jag inte brukar göra det och frågade om inte hon kunde tänka sig att hålla sig lite innanför spåret då och jag ytterst, för att underlätta och undvika eventuella ihopridningar (i full galopp).. Nope, det gick inte, "Jag kommer att rida på fyrkantsspåret" sa hon, håll till höger sa hon åt mig också. 
Var inte riktigt på humör för det så jag gick upp till övre delen och började träna övergång mellan stora snabba och lilla långsamma istället. VAD GÖR TANTEN DÅ? Jo då rider hon rätt igenom min volt flera gånger och gör så att vi faktiskt nästan krockar. Dock var vi inte i fullspeed, och det var ju tur, för annars hade jag väl fått mig en rejäl utskällning...
 
Förstår verkligen inte varför man ber andra visa hänsyn när man själv inte kan göra det. Varför envisas med att rida precis i "min" volt när hon ser att jag galoppjobbar, och resten av ridhuset, som fö är 20x60, enbart upptas av ett litet sött ponnyekipage.. Hur kan man som tänka att alla andra i världen ska anpassa sig efter just vad man själv vill? Har absolut inga problem med folk som säger att de rider unghästar, att deras häst kan va lätt bak så man håller lite avstånd eller whatever, kan ju snarare bara vara bra att veta, men om du ber mig hålla undan för dig, gör för fan desamma själv då!

Var ett tag sen jag var med om nått sånt här sist, men under de år man stått på större anläggningar hände det nästan jämnt. När jag var mindre, blyg och snäll höll jag mig alltid undan, red där det fanns plats över etc, men nu förtiden? Jag har minsann lika mycket rätt som alla andra som betalar sitt ridhuskort att vara där. Jag håller glatt undan för dig om du vill träna något speciellt och ber mig på ett vänligt och normalt sätt. Inte utgår från att jag är i ridhuset enbart för att jävlas med just dig, det var faktiskt inte därför jag köpte häst...
 
Blir mer och mer irriterad ju mer jag tänker på det. Nej tack mor och far för att ni uppfostrat mig till att visa hänsyn mot andra, annars hade jag antagligen vart likadan som den tanten...
 
 
Nåväl.. Paj gick i alla fall bra. Blev att träna på det jag fick  med mig från Walle, lite av det jag såg hos George och så lite spin. Smart som jag var lindade jag ena bakbenet rosa, och andra svart bara för att lättare kunna se vilket ben hon står på. Hon brukar ju vilja lägga vikten på ytter i högerspinnen, men idag gick det riktigt fint faktiskt. Riktigt nöjd med henne var jag, galoppen funkade också bra och vi fick till ett par riktigt smootha övergångar. Dock tar hon inte riktigt styrningen på lilla långsamma så bra som jag hade önskat, så det får jag jobba på. Ska se om jag hinner åka till ridhuset en gång till den här veckan, hade som vart trevligt!
 

Kommentarer
Postat av: mor

Tack.

2013-10-09 @ 18:15:56
Postat av: Jenny

Var de på skålltorp? Var en där som var likadan när jag red med Krabat, fick ABSOLUT inte galoppera i ridhuset då hennes häst får spunk.

Svar: Jo det var det. Förstår som inte riktigt hur folk tänker, bygg ett eget ridhus och håll er till!
Linnea

2013-10-14 @ 11:33:55
URL: http://granbark.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0