20131004

Så, hur gick det igår då?
Ja vi kan ju börja med det tråkiga...
Paj levde jävel i transporten nästan hela vägen till Walle. På vägen hem gick det mycket bättre, tills vi var typ 3 km hemmifrån. Då braka helvetet löst och hon freaka på ett sätt som hon aldrig gjort tidigare. Känndes inte alls som det gör när hon hoppar och sånt utan det här var nått helt annat. En snabb överläggning i min hjärna sa att det var smartare att köra hem än att stanna och kolla till henne på den smala kolsvarta vägen eftersom det inte var så långt kvar. Hon brötade runt kontstan hela vägen hem och jag hann tänka ganska mycket på den vägen och förväntade mig en häst framför bommen när vi kom hem. 
Annars när hon hoppar lite brukar hon alltid sluta när bilen stannar och stängs av, men inte igår. men när jag öppnade luckan stog hon fint och lugnt, på sin plats, och kollade på mig, dock genomsvettig!
 
Gjorde som jag alltid gör, kopplade loss henne, gick bak, öppnade och bad henne backa ut. Hon försökte backa, men kunde inte backa ut, det var precis som att hon stog fast nånstans och så började hon freaka igen. Alla benen gick konstant och hon kastade sig mot mellanväggen. Gick fram försökte se om hon fastnat nånstans men såg inget, och hennes panik växte hela tiden. Och min med för den delen... Försökte trycka bak henne men det var noll ide. Förstog som inte riktigt vad som hände eller vad som hänt med henne. 
Paj står alltid på höger sida när vi är ute och åker för hon är lugnare så. Och igår var hela hästens kroppsvikt mot mellanväggen åt vänster, medans vänsterbenen som sprang på högerväggen i transporten medans högerbenen stod still på golvet. Förstår inte riktigt hur det är möjligt, men så såg det ut...
Släppte loss mellanväggen vilket gjorde att hon ramlade till vänster, men kom upp direkt och kunde backa ut. 
 
Ledde runt henne på gårdsplanen en stund och hon lugnade sig rätt fort men var extremt svettig. Hon verkade inte vara halt vilket var grymt skönt! Jag hade typ förväntat mig att hon trampat av sina egna hovar och var tvungen att skjutas på plats (nej jag överdriver inte med tanke på alla onaturliga beteenden hon gjorde i transporten). Eftersom hon verkade vara i  ok skick ändå och vi haft lite lastproblem tänkte jag att det var lika att ta tag i det direkt. Skickade in henne i transporten två gånger utan problem, utan hon drog typ en Kajsa, "jaha ska vi ut och åka igen, ok fine". Dock stängde jag aldrig lämmen eller så utan tog bara in henne. 
 
Sen in i stallet och kolla igenom henne. Båda hennes högerben hade fått sig lite smällar, men inget annat. Höger fram var värst skadat och svullet och så insidan av högerbak. Tvättade och gjorde rent innan jag släppte ut henne till Kajsa.
 
 
 
Bak
 
 
 
Fram. 
 
Såren såg som tur var väldigt ytliga ut
 
Var och kollade till henne en gång innan jag gick och la mig och när jag ropade på hästarna kom dom i full galopp båda två och hon verkade inte direkt brydd om vad som hänt tidigare. 
 
Ska ut och kolla till henne om en stund igen, men som det såg ut igår blir det ingen tävling imorgon. Så jävla typiskt, men men. Huvudsaken att mitt lille vilddjur inte behöver amputeras eller liknande

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0