20131114

 
Så dagens pass. Åkte till Lisch och skulle alltså träna för Roy van der Hoeven. Det gick riktigt bra!
Han frågade vad jag ville ha hjälp med. Sa att bytena inte alltid funkade, vi får inte allt med bak, och i spinnen åt höger står hon på fel ben. Han bad oss visa och vad gör hästen? Alldeles perfekta byten och står på rätt ben i båda spinnen. Tack för den Paj. När man har läge att få hjälp så bara går allt som det ska. Han såg väldigt frågande ut när jag "visat" problemen och sa att det ju inte verkade som om vi behövde nå hjälp med det. Upprepar, tack för den Paj. 
Så istället jobbade vi med formen. Speciellt i vänster varv känns det som att hon skjuter ut
bogen och vill kasta sig in i väggen, skrapa av mig och sen lägga sig med vänsterbog först rätt på mig så jag blir en blöt liten fläck. Det fick vi en finfin övning att jobba med. Galoppera på volt, vänd rätt igenom, galoppera en kvartsvolt, vänd rätt igenom volten igen, kvarts volt, vänd, kvarts volt, vänd osv osv. Kan tilläggas att detta skall göras med benen inte med tyglarna. Ibland får man pausa lite och galoppera längs långsidan och göra en volt i andra änden av ridhuset också för att vila innerbak lite. Men detta ska alltså hjälpa hästen att räta upp innerbog och stärka innerbak. Funkade väldigt fint men det var svårt jobbigt! (både för mig och Paj, vi är ett otränat tjockisteam)
 
Fick även en övning för att lära henne att jobba rätt med kroppen i stoppen, så att hon inte kör upp huvudet och studsar på frambenen. Har sett många ekipage som iof slidar, men man ser hur hästen spänner hela kroppen. Frambenen spikraka, huvudet rätt upp och ryggen sänkt. Inte hållbart i längden.. Hur den övningen gick till lär jag inte kunna förklara nu för jag är rätt bra trött. Så är jag ju så fint opedagogisk också, speciellt i skrift...
Men i alla fall, det slutade med att Paj gick i en lägre form än någonsin på långa tyglar. Trevligt värre!
 
Lite roligt var det att han aldrig sett en Morgan, som han visste om i alla fall, men tyckte att hon verkade vara en trevlig liten sak. Han sa att hon såg mjuk och fin ut i munnen och svarade bra på mina signaler, men att det största problemet var att jag inte var tillräckligt tydlig med vars jag ville ha henne, men att om jag bara jobbade med det här i en vecka så skulle det inte vara några problem. Synd att jag inte kan rida ordentligt varje dag i en vecka då! Damn you 200% skola timat med höst. 
 
Nåväl. Kan även tillägga att hon stod som ett litet ljus i transporten både dit och hem. Hej schizo I love you 
 
 
 
Lille räkPaj taget nångång under den första månaden jag hade henne. Hej snygg sits också
 
 
 
 
Och från i somras, så hon har ju blivit lite bitigare vilket ju är lite kul
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0