20131101

Min lilla häst driver mig till vansinne. Åkte till SoRF och skulle hoppa med Sofia idag. Var aspepp på det och hade till och med styrt upp med ridbyxor (svårt obekvämt btw). Lastar Paj utan problem utan hon bara går in så fort jag ber om det. Åker iväg och kör riktigt lugnt och försiktigt då jag känner att hon trampar lite. Under resans gång blir det bitvis värre och bitvis står hon fint. Väl framme på SoRF flippar hon dock totalt och beter sig typ som när vi kom hem från Walle. Öppnar transporten och hästen ligger mot mellanväggen och ser typ inte ut att ha någon styrsel i vänsterbenen, vill som inte stödja på varken fram eller bak. Får ut henne och hon är helt genomblöt i svett, andfått men helt cool i övrigt. 
Fick ett par småsår men inget allvarligt. Värre gick det dock med transportskydden men det är ju mindre noga. 
Hon var så svettig så jag kunde dra av svett med handen och det såg ut som att hon vart ute i ösregn ett par timmar. Kändes dock inte som läge att rida så det fick bara bli att jag tvättade manen och svansen så en av grejerna vi skulle göra blev av i alla fall. På vägen hem ställde jag henne på andra sidan i transporten och hon stog som ett ljus hela vägen! Inte heller nu var det problem att få in henne utan hon gick glatt in. 

Vet som inte om det är fel i huvudet på henne eller om det har med balansen att göra. Eller kanske för att det är stört mycket älglöss nu, plockade en hemma, en i ridhuset när jag ledde runt henne och två när jag tvättade henne. Tänkte att jag ska ringa och prata med en veterinär på måndag om dom kan ha någon aning om vad det kan vara. Ifall att detta är typiska symptom på någon form av nerv eller hjärnskada, man undrar ju ibland. Men det känns ju så konstigt eftersom hon har åkt fint tidigar och vi har åkt hur många gånger som helst också.

Nåväl nu är hästen ren och hemma i hagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0