20130515

Idag fick jag finbesök av självaste Jehovas vittnen..
 
När jag kommit tillbaks med Paj från ridhuset och stog inne och fixade henne innan hon fick gå ut i hagen igen kom det fram en kvinna till stallet.
Hej hej sa hon och frågade om jag bodde här och om jag hört att det finns hem där våld förekommer. Umm jo visst det har jag ju hört. 
Ja alltså fall där kvinnor blir slagna av män. Jo det har jag hört, men jag har ingen man.
Men du kanske skaffar en nångång sa hon då. Ja det är väl tanken nångång, men om han smäller till mig smäller jag fan tillbaks sa jag. Hon skrattade lite nervöst och fipplade med en tidsskrift och frågade om jag inte ville läsa den (Vakttornet). Nejtack eftersom jag inte tror på det där, har pluggat evolutionsbiologi och är mer inne på det spåret sa jag. Jaha ok, men det finns ju inga bevis för att jorden uppkommit på det sättet, och i den här tidningen får du svar på ett par viktiga frågor i livet så som vad händer efter döden, sa hon. Öh, vad som händer efter döden kan ju ingen svara på sa jag. Hur ska nån kunna det egentligen?
Hamnade i alla fall i en lite ytlig diskussion om hur jorden kommit till, gud vs evolution. Hon påstod att ett av dom starkaste argument och bevis för att gud skapat jorden var att människan ser ut som den gör, och att djur inte kan para sig över arter, med undantag för hästar och åsnor. (Hur nu det var relevant och vad för koll hon hade vet jag inte med tanke på att det finns rätt många arter som kan skapa hybrider, men skit samma...)
Jag frågade hur det låg till med dinosaurierna, eftersom det finns översvallande med bevis om att dom faktiskt existerat men dom tas inte upp i bibeln någonstans.
Jo alltså, menade hon, dom har ju existerat men utrotades av syndafloden. Sa nått snitsigt om att man hittat ett lager aska, pga en meteorit som krachat typ utanför Mexico nånstans, över hela jorden från samma tid som man räknar med att dinosaurierna blev utrotade och frågade hur hon förklarar det då? Ja du har då svar på allt, blev hennes svar. 
Nej inte svar sa jag, utan jag bara ifrågasätter din teori eftersom det inte finns några bevis över huvudtaget på att gud existerar. Mer än bibeln, som inte är något bevis utan bara en bok som kan vara skriven av vem som helst egentligen..
Bla bla lite till och jag tyckte ändå det var rätt intressant att diskutera med henne för inget av hennes argument höll utan hon återkom hela tiden till att det finns bevis för att gud skapat jorden, men det finns inga bevis för att den uppkommit genom evolution.. Thats wierd.
Nåväl. Fick i alla fall två broschyrer av henne innan hon åkte som jag tänkt att jag ska läsa igenom här nån dag. Hon menade på att jag kommer bli övertygad om att gud skapat allt och allt jag hittills lärt mig bara är skit. Hennes man hade ju tidigare trott på evolutionen men sedan insett att Darwins teorier inte håller och är fulla av hål och då gått över till att tro på gud. Hrm...
Innan hon for hann hon dock med att säga ännu en lustig sak. Hon frågade om jag bodde själv på gården och jag sa att jag bodde i lilla huset och min hyresvärd i det stora.
Jaha, hur går det att bo utan dina föräldrar då?
Eh, jotack bara fint. Jag har inte bott med dom sen jag var typ 14 sa jag
Då blev hon lite tyst och frågade hur gammal jag var
27 så det är rätt skönt att inte bo med sina föräldrar, svarade jag
Ojdå jag som trodde du var runt 14 år eller i alla fall max 16..
 
Är fortfarande osäker på hur jag ska ta det där. Det är våldsamt länge sedan jag var 14
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0