20130306

Dagens pass med Paj blev inget riktigt vettigt av. Red på morgonen innan skolan, men det är ju så jäkla fruset överallt. Går ju knappt att hitta en volt som går att vara på.
Nåväl, igår gick det däremot bättre eftersom det var plusgrader och det inte riktigt frysit på än. 
Tränade mycket på det Staffan hjälpte mig med i söndags. Hon vill gärna kasta upp huvudet och ta tag i bettet och extremälga sig fram ibland. Har inte riktigt vetat varför hon gör så och hur jag ska göra för att bli av med det. Staffan sa att det är för att hon försöker komma undan jobb (ja men vad annars) och att det bästa jag kan göra för att bli av med det är:
1.Våga korta tyglarna när jag rider. Jag kommer inte få en stenhård häst bara för att jag har något kortare tyglar. Kortare tyglar innebär ändå inte att jag måste sitta och hålla henne hela tiden, utan rida med "öppen hand". 
2. Bli bättre på att känna av precis innan hon tänker köra upp huvudet så jag kan förekomma henne så hon aldrig hinner komma upp för då blir det bara dragkamp och hon vinner lite varje gång.
För varje gång jag lyckas undvika att hon kör upp huvudet är ett steg närmare att hon slutar med det!
 
Han sa även att i detta läge är det många som slänger på hjälptyglar som en quickfix, till exempel drawreins, för att bli av med problemet. Men grejen är ju bara att hästen lär sig att när hjälptyglarna sitter på funkar det inte, men när hjälptyglarna inte är med i bilden, typ inne på tävlingsbanan, då kan man göra lite som man vill. Och ryttaren har ju inte lärt sig själv hur man ska bli av med problemet och istället blir det skrik och panik inne på banan och ingen tycker det är roligt länge. Det är ju inget som jag strävar efter utan jag vill ju att Paj ska känna sig trygg och inte tvingad till att gå i rätt form. Åh vad jag gillar Staffans filosofi!
 
Så det tränade jag mycket på igår och det gick riktigt bra. Lyckades verkligen avbryta beteendet precis när jag kände att hon var på väg att dra till de flesta gångerna. 
Imorgon blir det att åka till ridhuset på kvällen för att kunna rida normalt. Känns ju inte riktigt helt schysst mot hästen att kräva allt för mycket här hemma eftersom att underlaget är som det är. Märks på henne att hon är mer arbetsvillig när underlaget är bra och det är ju inte alls så konstigt
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: mor

Vad hon är vacker!!!!

Svar: Ja hon är ju det. Bra köp va? ;)
Linnea

2013-03-06 @ 20:32:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0