20130114

Det gick sååååå bra idag!
Började super med lastningen, hon gick på utan problem, stog så fint hela vägen, och levde inte fan så fort jag slått av bilen när vi kommit fram heller.
Gick in i ridhuset för att värma upp och det var fyra andra hästar där, varav en höll på att hoppa, en hade bakben som for lite hejvilt i tid och otid, och två galopperade och travade runt.
Det stog även massa kossegrindar längst med väggarna som hon kikade lite på. Jag kände att hon blev lite tittig, vi har ju trots allt inte varit ut på ett bra tag och ridhuset är inte sådär jättestort heller så 5 hästar blir det rätt tight för. Nå jag hoppade upp och så fort jag började be om lite fokus svarade hon direkt! Över förväntan till och med. Eftersom hon är en sån häst som alltid känner att hon själv måste ha koll på allt i omgivningen jobbar vi mycket med att hon ska våga "släppa kontrollen" till mig. Jättebra träning att rida samtidigt som det pågår annat för att se hur långt vi har kommit, och idag fick jag superbra svar av henne som sagt. Visst lyfte hon lite på huvudet när hon tyckte någon kom för nära, men kunde snabbt släppa det.
 
Själva lektionen gick även den bra. Hon var riktigt fin i formen, bitvis lite låg dock så jag fick jobba mycket mer på att få upp henne än att få ner henne. Hittade även en rätt bra takt i traven och istället för att (som vanligt) behöva sitta och bromsa henne titt som tätt kunde jag istället slappna av och lite då och då till och med behöva driva på henne.
Staffan tyckte hon såg riktigt fin ut och att det var en helt annan häst än mot första gången. Han sa att hon utstrålade harmoni. Sjukt kul att höra med tanke på hur mycket vi kämpat med att allting inte ska vara så hysteriskt och gå så fort!
 
Jag är verkligen jättenöjd med henne idag.
 
Efter ridningen lastade jag in henne och stannade och kollade en sväng när Staffan red Sillen. Undertiden stog hon som ett litet ljus i transporten, och det kändes också som en riktig vinst!
 
 
Min finastefina!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0