20130105

Har börjat klicka in Paj. Tänkte att jag ska försöka med och lära henne några trix. Även att träning går så mycket bättre, snabbare, med mindre stress för djuret och blir samtidigt mer befäst om man tränar med positiv förstärkning, tex klicker, än på andra sätt. 
Läst hur många artiklar som helst på det under förra terminen. Väldigt intressant att få vetenskaplig fakta på vilka  metoder som faktiskt fungerar bäst när man ska träna djur
 
Idag gjorde jag inte mer än att klicka in henne, dvs klicka och ge godis massor med gånger för att hon ska förknippa klicket med något positivt.
Började även få henne att backa lite, hon lyssnar redan bra och backar vid röst kommando, men jag vill att hon ska göra det bara jag lyfter ena handen så jag började lägga till kroppskommando samtidigt som jag sa "back" och det gick. Gjorde absolut inget avancerat, men jag tror nog hon fick lite att tänka på ändå. Kul med ett projekt som inte bara har med ridningen att göra.
Så småning om när klickern är helt befäst ska vi föra över det på transporten. Hon går ju in utan några större problem nu för tiden, men jag vill ändå att hon ska vilja gå in och verkligen känna sig trygg där, men en sak i taget
 
 
Hjälpmedel. Godishink och klicker

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0