20130416

Ja det var ju det här med djurförsök..
 
Är som sagt lite kluven till det där. Min åsikt om försöken är ok eller inte beror helt på syftet. Jag tror, observera att jag skriver tror, för i vissa fall är jag inte säker på det heller, att så länge det finns ett vettigt mål med projekten kan det vara ok och ibland även nödvändigt. Inom djurförsöksbranchen pratar man mycket om de tre R;en. Reduce, Replace och Refine. Alltså att hålla ner antalet djur så mycket som möjligt, byta ut djur mot något djurfria metoder och till sist förfina metoderna så pass att lidandet för djuren blir så litet som möjligt. 
När det gäller tester av en ny medicin är det i Sverige lagstadgat att det måste testas på en gnagare och en icket gnagare innan den får släppas på marknaden. Detta för människornas säkerhet. 
Jag kan (nog) tycka, som sagt, att i vissa fall är det nödvändigt att testa på djur. Men samtidigt finns det så mycket där det inte behövs. Kollar man på till exempel botox, måste varje sats testas. Det gör på möss som lider oehört mycket innan de tillslut dör. Botox är en förkortning på Botuliniumtoxin som är ett nervgift och är det som orsakar botulism hos häst. Det används till viss del inom vård, men en stor del av allt som framställs går till att hålla folk unga (läs ge dom plastface med en ständigt förvånad min). Att så många djur utsätts för detta, helt i onödan enligt mig, känns inte som något som går att försvara över huvudtaget! Detta är bara en "lyxgrej" och absolut inget som varken gör världen vackrare, botar cancer eller minskar framtida lidande för varken djur eller människor. 
 
Ska vi då gå in på själva hållningen av försöksdjuren på Astra så får jag nog säga att det ändå var rätt bra. Hundarna har sällskap 24/7 365 dagar om året. Dom kan gå ut och in hur dom vill och får leka i större grupper i stora rasthagar 1 gång i veckan. Det är mer än vad många sällskapshundar får.. Grisarna hade det riktigt bra. För tillfället hade dom bara två grisar, och med grisar menar jag minigrisar. Vanligtvis brukar dom ha 5. Dom hade mycket yta, ordentligt med halm att böka och ligga i. Jämnför man hur dessa grisar har det med hur produktionsgrisar har det så är det stor skillnad. Produktionsgrisar har mycket mycket mindre yta och knappt någon halm. "Mycket halm" kan innebära 1 kg halm per sugga.. Dessa grisar hade en ordentlig bädd i en del av deras hage. Även grisarna kunde gå ut och in hur de ville.
Råttorna och mössen fick vi inte se så mycket av tyvärr. Men som jag förstog det bodde mössen i IVC (Individually Ventilated Cages) dvs små plastburar, endel av råttorna däremot bodde i ombyggda kaninburar = mycket större än "standardstättet" att hålla försöksråttor. Andra råttor bodde i mindre standardburar..
Nu är det ju svårt att jämnföra dessa djurslag med samma inom produktion eftersom det inte hålls råttor eller möss för det syftet, och hur privatpersoner håller sina djur kan ju variera väldigt..
 
Nu blev det här ett lite rörigt och kanske intetsägande inlägg, jag får skylla på att jag är trött, att det är ett sjukt jobbigt ämne att skriva om eftersom man vill skriva så mycket, och även att Tessan kom och pockar på min uppmärksamhet... Huvudsaken är i alla fall att jag själv vet vad jag menar, i alla fall när det kommer till vissa saker haha.
 
Sen ska man ju också komma ihåg att det är det ju absolut inte alla djurförsök som innebär något lidande för djuren. Som det är idag klassas till exempel beteendestudier som djurförsök. Detta kan alltså innebära att jag skulle kunna ansöka om ett etiskt tillstånd (ja ALLA typer av djurförsök måste få ett godkännande av en etisk nämnd) för att sitta och titta på hur mina hästar beter sig, och det skulle göra dom till försöksdjur..
 
Nå som sagt, rörigt och ovärt, men skit samma

Kommentarer
Postat av: Ystret

bara en liten parentes... Botox används även till att lindra kroniska muskelspasmer. Alltså inte bara kosmetiskt

Svar: Det var ju det jag skrev, "till viss del inom vård" ;)
Linnea

2013-04-17 @ 19:13:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0